Answered by Shaykh Faraz Rabbani

Question: I’m interested in learning more about the difference between tawbah, inabah and awbah.  What are the definitions of each? Do they differ in degrees of closeness to Allah Most High?

Answer: Walaikum assalam wa rahmatullahi wa barakatuh,

I pray this finds you in the best of health and spirits

These are states of the people of repentance.

Imam Qushayri explains in his great Risala:

“The people of repentance (ta’ibin) have characteristics and states… this is pointed to by the words of the spiritual masters regarding the meaning of repentance (tawba).

I have heard the teacher Abu Ali al-Daqqaq say, “Repentance has three categories: its first is tawba [returning from sin to submission]; its middle is inaba [returning from heedlessness or lack of sincerity or lack of resolve to heedfulness, higher sincerity, and resolve]; and its last is awba [returning from other than Allah to complete turning to him alone]…”

The comments in brackets are from me.

wassalam,

Faraz Rabbani

(Originally answered on the SeekersGuidance Academy’s Gardens of the Righteous Course Forum)

الرسالة القشيرية – (1 / 46)
وللتائبين صفات وأحوال: هي من خصالهم، يعدُّ ذلك من جملة التوبة، لكونها من صفاتهم، لا لأنها من شرط صحتها، وإلى ذلك تشير أقاويل الشيوخ في معنى التوبة: سمعت الأستاذ أبا عليّ الدِّقاق، رحمه الله تعالى، يقول: التوبة على ثلاثة اقسام: أوَّلها التوبة، وأوسطها الإنابة، وآخرها الأوبة.
فجعل التوبة بداية، والأوبة نهاية، والإنابة واسطنهما.
فكلُّ ما تاب لخوف العقوبة فهو صاحب إنابة.
ومن تاب مراعاة للأمر لا للرغبة في الثواب أو رهبة من العقاب فهو صاحب أوبة.
ويقال أيضاً: التوبة صفة المؤمنين، قال الله تعالى: ” وتوبوا إلى الله جميعاً أيه المؤمنون ” .
والإنابة: صفة الأولياء والمقرَّبين، قال الله تعالى: ” وجاء بقلب منيب ” .
والأوبة: صفة الأنبياء والمرسلين، قال الله تعالى: ” نعم العبد إنه أوَّاب

Please share this with your family and friends:

"Whoever guides someone to goodness will have a similar reward"-- The Prophet (Peace and Blessings Be Upon Him)